https://fotosiskola.hu/
Blog

Ízlésformáló fotográfia II. rész

Ízlésformáló fotográfia II. rész. Kadosa Zoltán nem helyesen bevillantott termék fotója.

Márpedig ezzel akarva-akaratlan befolyásolni fogod a vizuális ízlést, kultúrát. Bár valószínű, azért kerestek meg Téged, mert az a stílus, az a képi világ, amit Te képviselsz, éppen az tetszett a megrendelődnek. Ha nem így lett volna, biztosan nem Rád esik a választása. Mást keresett volna. Legalábbis remélem, hogy nem csak az ár, amit a képek elkészítéséért cserében kértél volt a meghatározó a megrendelőd számára. 
Amennyiben jól gondolom, s valóban a képi világod miatt kerestek meg elsősorban Téged, úgy megtaláltad azt az embert, akinek a Te stílusod tetszik. Ez alapján elégedett lehetsz, hogy van más is, akinek hasonló az értékrendje, a képi ízlése a Tiedhez. Ha sok megrendelőd lesz, akkor igazolva láthatod azt a vonalat, amit képviselsz, s azt az utat, amin haladsz. Ha nincs, vagy kevés a megrendelőd, akkor lehet, hogy a reklámjaidon kell változtatnod, de az is lehet, hogy a képeid nem felelnek meg a nagyközönségnek. Az a stílus nem tetszik az emberek tömegeinek, amit képviselsz. Ez esetben szükséges lesz változtatnod.

Kompenzálni viszont nem az árral lesz célszerű!
Ne vidd lejjebb a szolgáltatásod tiszteletdíját!
Ne az ár legyen az, amivel meg akarod tartani a versenyképességedet!

Jobban jársz, ha a munkád, a végeredmény minőségén javítasz! Szívesebben fognak az emberek jobb, szebb képekért kiadni ugyanannyit, mint a szerényebb, silányabb anyagért. Gondolj csak bele! Mindenki szeretne Mercedes-szel, Audi-val, BMW-vel járni, de nem mindenki teheti meg, hogy ebben a kategóriában keresse a családi autóját. Ezért vannak az utakon Suzukik, Opelek, Daciak. Az is elviszi az embereket A-ból B-be. Igaz, kevesebb kényelmi szempontot támaszt az ember ezekhez a járművekhez. De ettől sokan vágynak rá, hogy a magasabb kategóriájú autót tudhassák a magukénak! Igazam van? Viszont ha Te, mint kereskedő az autószalonba érkező vásárlónak ugyanazt a típust, de a nagyobb felszereltségű járművet tudod ajánlani ugyanazért az árért, mint az alapfelszereltséggel rendelkezőt, biztos lehetsz abban, hogy mit fog választani a tisztelt vásárló! Elégedetten fog távozni, hiszen többet kapott a pénzéért, mint amire számított, amikor az üzletbe lépett. A jót, a kényelmesebbet, a komfortosabbat hamar meg lehet szokni. Sőt! Hamarabb lehet hozzászokni! Lemondani róla már nem lesz ennyire könnyű! Ezután biztos lehetsz benne, hogy a következő alkalommal elsőre Hozzád fog bekopogtatni. Azzal, hogy megtapasztalta a jót, a későbbiekben hajlandó lesz kicsivel többet áldozni ugyanazért.

A mi esetünkben, a fotográfiára vetítve ezt úgy fordítanám le, hogy amennyiben igényesebb, jobb képeket tudsz átadni, mint a hasonló áron, de szerényebb minőségben dolgozó kolléga, nem lehet kérdés, hogy hova vezet majd legközelebb az első útja megrendelődnek, ha ismét fotósra lesz szüksége. Ekkor tudni fogja már, hogy milyen minőségben kapja majd meg a várt fotósorozatot Tőled. Ezért pedig hajlandó lesz akár kicsivel magasabb árat is kifizetni. Ezzel pedig alakítottad, formáltad, s ami a legfontosabb, javítottad a megrendelőd képi ízlését, vizuális kultúráját. Ez az a felelősség, amire a címben utaltam! Magasugróként most még megfelel talán, ha a 2,00 métert átugrod, sok versenyen elindulhatsz ezzel az eredménnyel, netalán még be is jutsz a legjobbak közé, de idővel már nem lesz elég ez az eredmény. Ha a szurkolóid megszokják, hogy mindig „csak” a 2,00 métert teljesíted, figyelmük átterelődik arra, aki minden alkalommal magasabbat ugrik 1-2 centiméterrel a korábbinál. Te a fotóiddal ugyanezt teszed. Ha mindig csak éppen megfelelsz az elvárásoknak, netán azt alulról teljesíted, egyre kevesebb lesz a megrendelőd. Ugye, nem ez a cél? Ha azonban mindig jobban teljesítesz, képeiddel folyamatosan fel tudod kelteni az érdeklődést, nem válsz unalmassá. Ezzel pedig tudod a közízlést is befolyásolni. Ha ügyelsz arra, hogy minőségi munkát adj ki a kezedből, máris célba értél. Ha nem elégszel meg a középszerűvel, akkor van keresnivalód a piacon. Ha nem csak az árral akarsz mindig versenyben maradni, akár a minőség rovására is, akkor hidd el, mindig lesznek megrendelőid. A felelősséged pedig itt van! Nem engedni a szerényebb ár igényének a minőség rovására. Ha valakinek nem felel meg a minőséghez általad kalkulált árszint, akkor az illető nem lesz a Te megrendelőd. De csak azért, hogy megmaradjon Nálad, az esetleges engedmény automatikusan ne járjon együtt a minőségi romlással is. Egy példán keresztül igyekszem megmutatni, mire is gondolok. Te tudod, hogy ha egy borosüveget kell lefotóznod a megrendelődnek, aki a terméket a weboldalára szeretné feltenni, azt úgy kell megvilágítanod, hogy a fény végigfusson a palack teljes hosszán. Így esztétikus, szép felvételt kaphatsz. Aki ezt nem tudja, hogy így kell fotózni, az felrak például két ernyőt a vakujára, és úgy fogja megvilágítani. A két kép közül nem kérdés, hogy melyik lesz a szebb. Ha nem a rosszat fogod „másolni”, hanem megmaradsz az általad helyesen használt világítási formánál, előbb-utóbb biztos lehetsz a sikeredben. 

Nekünk, fotósoknak lehet, hogy sok ilyen „csatát” kell megvívni! A különféle megjelenéseknél éppen az ellenkezője látszik elharapózni. Mivel a digitális fényképezőgép megszerzésével együtt, sokan, mindjárt a tudást is maguknak tudják, egyre többen vannak, akik megfelelő tanulmányok nélkül kezdenek munkákat elvállalni. Egy kollégától hallottam a következő mondást: „Mivel két gyermekem születésénél is ott voltam a szülőszobában, holnap veszek egy lakókocsit, odatolom az I. számú Szülészeti Klinika elé, és szülések levezetését fogom vállalni. Komolyan kíváncsi lennék, hányan jönnének hozzám?”

A fotózás ugyanúgy egy mesterség. Mint minden szakmának, a fotózásnak is vannak szabályai, követelményei, trükkjei. Azért, mert úgy hirdetem magam, mint X.Y. photography, így, kétszeresen „ph”-val, s a végén ipszilonnal, még nem leszek a megfelelő tudás birtokában! Attól még nem leszek jó fotográfus! Az igénytelenséggel az átlagember látásmódját fogom befolyásolni. Az az ember, aki mindig a rosszat látja, azt véli egy idő után a jónak. Ne hagyjuk ezt! Törekedjünk minőségi képet, s nem ízléstelent, igénytelent alkotni. Munkában, energia ráfordításban nincs nagy különbség a kettő között. A tudás, az odafigyelés az, amitől az egyik, vagy a másik kategóriába tartozik majd, az általunk elkészült eredmény. Ne akarjuk tehát, hogy kóklerek legyenek azok, akiknek a munkája legyen az irányadó képi világ! Törekedjünk arra, hogy minőségi anyagok borítsák el a közösségi médiákat! Tegyünk meg minden tőlünk telhetőt, hogy idehaza is olyan fényképek jelenjenek meg minden hirdetésben, mint amiket néhány kivételtől eltekintve, egyenlőre csak tőlünk nyugatra és északabbra elhelyezkedő országokban láthatunk. Biztos vagyok benne, hogy egy idő után azok a vállalkozások fognak majd virulni, akik az igényesebb anyagokkal hirdetik magukat! Az emberek egyre kevésbé szeretnek olvasni! A kép viszont egy pillanat alatt ad át sok információt! Azt, hogy ezt hogyan teszi a kép, rajtunk, tudatosan alkotó fotográfusokon is múlik!
Ebben rejlik tehát, a fotósok felelőssége!

Tanulj meg TE is tudatosan fotózni! Készíts igényes, ízléses fotókat! Ajánljuk tárgy és reklámfotó tanfolyamunkat!

– Kadosa Zoltán –

Ízlésformáló fotográfia II. rész. Kadosa Zoltán helyesen bevillantott termékfotója

Tanulj meg TE is tudatosan fotózni! Készíts igényes, ízléses fotókat! Ajánljuk Termékfotó, reklám és ételfotó tanfolyamunkat!