Interjú Boros Istvánnal
V: E
löszőr is szeretném megköszönni, hogy időt szakítottál erre a beszélgetésre, tudom, hogy rengeteg a munkád.
B: Nagyon szívesen Tényleg, meg tudod még mondani, mikor jártam ide hozzátok?
V: Egészen pontosan 2004 januárjában kezdtél nálunk.
B: Azt a mindenit! 8éve? Bár ahogy így belegondolok, mennyi mindent csináltam ez idő alatt megvan ez a 8 év, bár egy pillanatnak tűnik.
V: Szeretném, ha beszélnél magadról egy kicsit, mivel foglalkoztál még a fotós karriered előtt, mi motivált erre a pályára?
B. Alaphelyzetben informatikai végzettségem van, számítógépes hálózatokat, rendszereket terveztem, telepítettem, illetve az ehhez kapcsolódó eszközökkel és szolgáltatásokkal foglalkoztam. Dolgoztam kisebb-nagyobb cégeknél, később saját vállalkozásokat igazgattam. A fotózás mindig is nagy szerelmem volt, csak a technikai tudásom nem volt a toppon. A gép automata üzemmódban nyilván csinálta a dolgát, de egyre jobban idegesített, hogy nem az van a képeken, amit én akarok, így egyre nagyobb lett a késztetés, hogy belevessem magam a fotózás rejtélyes világába.
V: Amikor ez így tudatosult benned, eleve úgy akartál nekifogni, hogy mint kvázi ”megélhetési fotós” leszel, értem alatta, hogy ezzel keresed a kenyered, vagy megmaradsz hobby szinten?
B: Inkább a hobby, bár megfordult a fejemben, hogy esetleg egyszer pénzkereseti forrás legyen. Szerettem mindig több lábon állni, egy tartalékot, lehetőséget mindig tartani, hogy ha bedől az egyik, tudjak váltani. Így a vállalkozásom mellett elkezdtem a fotóstanfolyamot, elsődleges célként kitűzve, hogy minél tökéletesebb legyen a tudásom és így, a munkám mellett kezdtem el felépíteni a fotós karrieremet.
V: Ami biztos mindenkit érdekel, hogy te milyen felszereléssel dolgozol? Az örök kérdés Canon vagy Nikon, milyen objektívek?
B: Az első tükörreflexes gép vásárlása előtt bennem is felmerült ez a kérdés, de mivel nem nagyon értettem hozzá, hagytam magam rábeszélni egy Canon filmes gépvázra objektívekkel. Úgy érzem jó döntés volt. Akkoriban még itt a fotósiskolában is ezen a filmes gépen tanultam, legtöbbet diára fotózva.
V: Igen, igen akkoriban még a csoport 80%-a analóg gépekkel jött, ritka volt a digitális gép. Ez ma már teljesen megszűnt, bár néha-néha még megkérdezik, hogy jöhetnének a filmes géppel.
B:Hű maradtam az első márkámhoz, az eddigi összes digitális gépem Canon volt. Az első magazinos sorozatomat 350D-vel csináltam meg, majd 5D-vel, jelenleg pedig 5D MARK II és 5D MARK III gépvázzal fotózok. Nagyon megbízható gépek, a MARK II 460 000 expo után adta be a kulcsot, de egy kis felújítás után jobb mint újkorában. Objektívek közül a nagy kedvencem a 70-200/4, a fotóim többségét ezzel készítem. Próbáltam fix objektívekkel is dolgozni, de jobban szeretem a zoom objektívet, gyorsabban lehet reagálni, rámozdulni egy témára. Vannak pillanatok, amik soha nem térnek vissza. Így a fix objektívek többségét eladtam, folyamatosan bővítgetem a felszerelésemet, beszereztem egy 1,4 szerezőt, nagylátószögű objektívet.
V: Mióta mondhatod, hogy konkrétan a fotózásból élsz?
B: Igazából 4-5 éve indult meg velem a szekér, ahogy mondani szokás. Előtte is voltak fizetős munkáim, de igazán ettől az időponttól mondhatom azt, hogy a fotózásból élek. Amikor otthagytam az utolsó informatikai állásomat, legbelül éreztem hogy váltanom kell és tudom hogy jól döntöttem. Nem volt könnyű az út idáig, de ismét nekifutnék, ha újra választás elé kerülnék.
V: Mondhatjuk, hogy a fő irányvonalad a modellfotózás?
B: Próbálkoztam minden irányba, de elsődlegesen az emberábrázolás érdekelt, azon belül, – mint pasit-, természetesen a lányok fotózása. Akkoriban váltam el és mondjuk így, már a párom sem tiltott el a lányok fotózásától. Nyilván egy nőt mindig érzékenyen érint, ha a párja más nőket akar lefotózni. A mostani élettársam már így ismert meg, így ő sokkal könnyebben elfogadja a helyzetet. Az igazi áttörést a magazinfotózás hozta meg, az első képeim a Maxim férfimagazinban jelentek meg, ezután következett a Playboy és a CKM, illetve különböző egyéb magazinok és divatkatalógusok. Nyilván ez rányomja a bélyeget a munkásságomra, könnyen beskatulyáznak a glamour vonulat miatt. Kevesen tudják, hogy fotózok enteriőrt, gyerekeket, esküvőt és hobby szinten tájfotót.
V: Ennyi megrendelés mellett felvetődik a kérdés, hol dolgozol? Saját műterem, vagy bérelsz, milyen eszközökkel stb.
B:Nem igazán szeretek műteremben dolgozni. Az a stílus, vagy világítási mód amit én szeretek (amerikai Playboyos világítás) sokkal inkább megvalósítható egy elegáns szállodai lakosztályban, luxusvillában vagy egy szép és izgalmas kültéri környezetben. Nyilván stúdióban is lehet díszleteket építeni, de egy kicsit drága lenne hosszú távon. Egyébként van stúdióm is, amit egy barátommal közösen bérlünk, de terveim között szerepel egy saját kialakítása.
Neked nem kell mondanom, mivel jár egy-egy helyszínre történő kivonulás, a felszerelés véget nem érő cuccolása, beállítások, stb., majd a munka végeztével ismételt visszaszállítása. Idővel megszokja az ember a sok verejtékkel járó munkát. Ebből a szempontból jó lenne a saját stúdió, egy kis birodalom, ahol szabadon garázdálkodhatok, ahol szabad teret adhatok a kreativitásomnak. De amíg csak bérlésre van lehetőségem, nem kockáztathatom meg, hogy miután a helyhez alkalmazkodva mindent megvettem, berendeztem, közöljék, hogy akkor vége, lejárt a bérlet. Terveim között szerepel egy Budapest környéki ipari ingatlan megvásárlása, ahol mindezt megvalósíthatom. De ez egyenlőre még csak a jövő zenéje.
V: Ha visszagondolsz az eltelt időre, mit tartasz a legnagyobb sikernek, melyik az a munkád, amire a legbüszkébb vagy?
B: Ez nagyon érdekes, a kezdet kezdetén, úgy gondoltam, milyen nagy szó lenne , ha valamelyik férfimagazinnak dolgozhatnék. Akkoriban mindent megadtam volna ezért az álmomért. Miután ezt elértem, inkább azt mondom hogy a legnagyobb sikerélmény, ha egy jó anyagot tudok csinálni, amit ha megnézek, elégedettséggel tölt el. Legyen ez egy megjelent magazin anyag, katalógus, plakát vagy csak egy egyszerű portré. Egyébként sokszor mondják, hogy de jó nekem hogy ennyi jó csajt fotózok meztelenül, de én már régen nem a meztelenséget látom. Ha jó a végeredmény, mindegy, hogy most ez egy Playboy, vagy divat, vagy akár egy esküvői fotó.
V: Úgy hallottam, már nem magányos farkasként dolgozol mostanában?
B: Fotóasszisztensem már régóta van, öcsém személyében. Vele már sok mindent megéltünk. de ha a fotózást nézzük akkor tényleg egyedül dolgozom. Párom végzett fotográfus, de sokáig nem dolgozott a szakmában. Hosszas rábeszélés után és unszolás hatására végre visszatért a szakmába és például az esküvői fotózásokat együtt csináljuk. Nagyon sok fiatal fotóssal találkoztam, akikben nincs meg a kellő önbizalom, hogy elinduljanak és inkább megmaradnak hobby szinten. Az önbizalom fejleszthető, de rengeteget kell hozzá dolgozni, gyakorolni. Rengeteget fejlődött a technika, ezt napi szinten kell követni.
V: Van esetleg valami kedvenc sztorid, amit szívesen megosztanál az olvasókkal?
B:Háát..
V:Olyanra gondoltam ami publikus!
B: Most megfogtál. Nagyon sok mindent mesélnek a modellek, de ezek a te szavaiddal érve nem igazán publikusak. Azért gondolkodom..
V: Nagyon sokan jönnek úgy hozzám, hogy na akkor hajrá, vegyünk gépet, obit, mindent a legjobbat és akkor rajta fotózzunk, vagy a másik véglet, aki már úgy jön, hogy mindenből megvan a legjobb, mégsem működik a dolog. Én első körben mindig azt javaslom, hogy kezdjen egy jó minőségű, használt gépvázzal, vegyen hozzá egy-két jó objektívet és majd ha kiderül, hogy tényleg van hozzá tehetség, hogy milyen irányba indul a fotózáson belül, akkor ráér új gép vásárlásán gondolkodni.
B: Ezzel maximálisan egyetértek. A párom most, hogy újra kezdte, már mondta, de jó lenne, egy 5 D MARK III! Ha csak nincs erre külön kereted, akkor azt előbb ki kell termelni. Természetesen minél jobb a gépváz, annál könnyebb a dolga van a fotósnak, de egy jó optika parkkal egy gyengébb gépvázzal is lehet tökéleteset csinálni. A Maximban megjelent első sorozatomat egy Canon EOS 350D-vel készítettem. Jó, nem azt mondom, hogy tökéletes volt, de megütötte azt a színvonalat, ami a magazinban való megjelenéshez kellett. A bérelt műterembe a barátommal közösen vettük meg a felszerelést, közösen fizetjük a bérleti díjat, ez így sokkal költséghatékonyabb.
V: A szavaiddal élve, fut a szekér. Hogy érzed, felültem erre a szekérre, megyek vele, elértem amit akartam, vagy egyszer megint leszállsz, új kihívásokat keresve?
B: Ahhoz, hogy ez a szint megmaradjon mindenképpen nyitnom kell új perspektívák felé. Előbb- utóbb megunják ezt a stílust amit képviselek. Nyilván mindig lesznek új ügyfeleim, akiknek tetszik, de a régieket is ki kell szolgálnom. Mindig keresem a lehetőségeket a megújulásra.
V: Mik a távlati terveid?
B: Igazából 3 célt tűztem ki magam elé. Az esküvői fotózás egy új szerelem az életemben, megfogott az a sok szépség és érzelem ami benne van ebben az eseményben és ami arra vár, hogy ezt képileg kifejezzem. Kell ennél nagyobb kihívás? Szeretnék egy kicsit kiszakadni ebből a „csajfotós” skatulyából. Szeretnék kilépni a nemzetközi porondra, megmérettetni magam, hogy mit tudok és mire vagyok, lehetek képes. Régóta dédelgetett álmom egy saját kiállítás, de nem a csajos képeimből,
bármennyire is büszke vagyok a munkáimra. Nagyon sok jó képem van glamourban, de én egy olyan fotósorozatot szeretnék, aminek más a témája, ami előtt megállva elgondolkodik az ember, meglátva a kép mögött rejtőző történetet, érzelmeket. Gondoltam például arra, hogy kiragadok egy kétsoros idézetet egy Shakespeare műből és megcsinálom képekben, ami ugyanazt elmondja, amit a szöveg. Teljesen más vonal, mint amit eddig csináltam.
V: Ez komoly kihívás. Én úgy tudom, hogy nemzetközileg azért Te már ismert vagy a piacon.
B:Igen, a CKM-nél, Playboy-nál és a Maxim-nál is vettek át anyagot az itthon megjelent magazinokból és érkeznek hozzám fotózásra is a környező országokból. Amire én gondolok elsődlegesen a külföldi magazinok, a másik pedig egy külföldi stúdió létrehozása, terveim szerint Londonban. De hát ez egy nagyon hosszú folyamat, a háttér kiépítése, a lehetőségek felmérése. Véleményem szerint ha jól választunk területet és azt jól csináljuk, meglehet élni a fotózásból, ügyelve arra, hogy mindig a munkánk színvonalának megfelelő áron dolgozzunk.
V: Kimondtad a varázsszót! Én is mindig ezt próbálom megértetni azokkal, akik profiként kezdenek el dolgozni, hogy ha Te profi fotósnak hirdeted magad, profi szolgáltatással, akkor annak igenis ára van! Lehet, hogy most hasamra ütök, elvállalsz egy munkát húszezerért, ami esetleg éppen a költségeidet fedezi, és legközelebb már hiába kérnél többet, Te az vagy aki ezt ennyiért csinálja. Igenis meg kell a minőségnek kérni az árát.
B: Ugyanezeket a problémaköröket futjuk most le a párommal. Ő a baba-mama fotózás felé indulna. Mondtam, hogy igen ez nagyon szép meg jó, csak hogy nem fogsz tudni megélni belőle, legyen ez az egyik láb, emellett olyan területtel is kell foglalkozni, ami több pénzt hoz . Másik nagy dilemma, hogy hova pozicionálja, mennyiért hirdesse magát és én is ezt mondom, hogy ne a legolcsóbb legyél, mert bekategorizálnak és onnan nagyon nehéz kilépni. Ha te képviselsz egy szintet és a fotóid is ezt mutatják, akkor igenis az árban is profi kell hogy legyél.
V: Nem mindegy, hogy öt munkád van a húszezresből, vagy kettő a nyolcvanezresből…
B: Az első munkáimat, ami nem a számomra jól megszokott glamour volt, úgy adtam el, mintha komoly referencia anyag állna a hátam mögött. De a szakmában eltöltött évek magabiztossá tettek, ami bizalmat ébresztett a megrendelőimben a munkámmal és velem kapcsolatban. Nekem ez egy nagy kihívás volt, hiszen hoznom kellett azt a szintet, amit eladtam, hogy amikor leteszem a kész anyagot az asztalra, azt mondják, hogy igen megérte. Erre mondják, csináld úgy, mint a nagyok és te is naggyá leszel!
V: Legyen ez a végszó. Nagyon köszönöm neked, hogy időt szántál ránk. Azért adósom vagy egy-két sztorival, de azt majd egyszer négyszemközt.